Po rocznej przerwie do Szczecina wróciło jedno z najważniejszych wydarzeń branży morskiej – Międzynarodowy Kongres Morski. Tegoroczna 11. edycja zgromadziła blisko stu ekspertów, przedstawicieli firm, naukowców i polityków z Polski i całej Europy. Spotkanie odbyło się pod patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, co dodatkowo podkreśliło jego rangę. Wśród gości był premier Donald Tusk, który zaprezentował plan działań mających na celu rozwój polskiej gospodarki morskiej i podkreślił, jak ważne jest, by Polska była prawdziwym państwem morskim. 

Podczas kongresu poruszono wiele ważnych tematów – od budowy nowych terminali kontenerowych, przez rozwój morskiej energetyki wiatrowej, aż po odbudowę przemysłu stoczniowego. Szczególną uwagę zwrócono na inwestycje w nowoczesne statki szkoleniowe i badawcze oraz na plany zwiększenia udziału polskich firm w dużych projektach offshore. Wszystko po to, aby branża morska mogła się rozwijać w oparciu o wykwalifikowaną kadrę i nowoczesną technologię. 

Naszą kancelarię reprezentowali Patryk Zbroja i Stanisław Kaup, którzy brali aktywny udział w panelach dyskusyjnych. Patryk Zbroja wziął udział w debacie o morskiej energetyce wiatrowej. Podkreślał m.in., jak ważne są zmiany prawne i wsparcie dla polskiego przemysłu lokalnego.  

Z kolei Stanisław Kaup uczestniczył w dyskusji o relacjach między portami a miastami, zwracając uwagę na potrzebę harmonijnej współpracy, która pozwoli rozwijać infrastrukturę przy jednoczesnym dbaniu o komfort mieszkańców. 

Kongres to nie tylko oficjalne wystąpienia i debaty, ale też świetna okazja do wymiany doświadczeń i budowania kontaktów. Przez dwa dni uczestnicy rozmawiali ze sobą na temat wyzwań i szans branży morskiej, dzielili się wiedzą i pomysłami. To właśnie te rozmowy – pełne inspiracji i praktycznych wskazówek – dają nadzieję na realne zmiany i dalszy rozwój sektora. 

Ważnym wydarzeniem podczas kongresu było podpisanie Deklaracji Szczecińskiej. To apel do Komisji Europejskiej o stworzenie kompleksowej strategii dla przemysłu morskiego Unii Europejskiej. Dokument podkreśla konieczność zwiększenia konkurencyjności sektora, ochrony infrastruktury morskiej oraz inwestowania w innowacje i wykształcenie specjalistów. Wszystko po to, by branża morska była silna, bezpieczna i przyjazna środowisku. 

Podsumowując, 11. Międzynarodowy Kongres Morski był ważnym wydarzeniem dla polskiej i europejskiej gospodarki morskiej. Zaprezentowano konkretne plany inwestycji i reform, które mogą usprawnić branżę. Jako kancelaria z branży morskiej z dużym zainteresowaniem będziemy śledzić realizację tych planów i wspierać naszych klientów w poruszaniu się po złożonym świecie tej gałęzi gospodarki. 

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Prawo i offshore w praktyce – wnioski z XIV Międzynarodowej Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies 

Wydarzenia / 30 października 2025

Prawo i offshore w praktyce – wnioski z XIV Międzynarodowej Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies 

Przyszłość polskiego sektora morskiego – wnioski z Forum Polska Morska w Szczecinie 

Wydarzenia / 28 października 2025

Przyszłość polskiego sektora morskiego – wnioski z Forum Polska Morska w Szczecinie 

Zbroja Adwokaci i Rejs z GospodarkaMorska.pl – nowe spojrzenie na rozwiązywanie sporów branżowych

Wydarzenia / 22 października 2025

Zbroja Adwokaci i Rejs z GospodarkaMorska.pl – nowe spojrzenie na rozwiązywanie sporów branżowych

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 — wnioski dla portów, logistyki, offshore i cyberbezpieczeństwa

Wydarzenia / 10 października 2025

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 — wnioski dla portów, logistyki, offshore i cyberbezpieczeństwa
Więcej publikacji