O rosnącej roli sztucznej inteligencji (AI) w przemyśle jachtowym i żeglarskim pisaliśmy już wielokrotnie, a ostatnio tutaj. Tym razem pochylimy się na przepisami, które są ważne dla wszystkich właścicieli i użytkowników jachtów oraz właścicieli stoczni, bo nakładają na nich określone wymogi, np. dotyczące oceny ryzyka, przejrzystości czy szkoleń.

Ocena ryzyka i analiza systemu

Operatorzy jachtów muszą przeprowadzić analizę ryzyka dla każdego systemu AI, szczególnie dla tych o wysokim ryzyku. To oznacza dokładne badanie potencjalnych zagrożeń związanych z działaniem AI oraz ich wpływu na bezpieczeństwo pasażerów i załogi. 

Nadzór nad systemami i konserwacja

Systemy AI muszą być regularnie monitorowane i konserwowane, aby zapewnić ich bezawaryjne działanie. Operatorzy powinni stosować procedury nadzoru oraz przeprowadzać regularne przeglądy techniczne, aby zapobiegać ewentualnym problemom.

Przejrzystość i informowanie użytkowników

Każdy pasażer lub użytkownik jachtu powinien być informowany o obecności systemów AI, ich działaniu oraz ewentualnych ograniczeniach. Jest to istotne, szczególnie w przypadku systemów AI ograniczonego ryzyka, takich jak asystenci głosowi, gdzie AI Act wymaga jasnego informowania użytkowników, że mają do czynienia z AI.

Systemy alarmowe i procedury awaryjne

Dla systemów wysokiego ryzyka AI Act nakłada obowiązek wyposażenia jachtu w systemy alarmowe oraz procedury awaryjne, które umożliwią szybkie przejęcie kontroli przez człowieka w sytuacjach kryzysowych. Oznacza to, że operatorzy muszą wdrożyć odpowiednie systemy ostrzegawcze, np. wyłączające autopilota w przypadku wykrycia zagrożenia.

Szkolenie załogi 

AI Act wymaga, aby osoby obsługujące systemy AI na jachtach były odpowiednio przeszkolone, co pozwala im na szybkie reagowanie na wszelkie awarie i pełne zrozumienie zasad działania systemów AI. Operatorzy są zobowiązani zapewnić kompetencje załogi w zakresie obsługi AI.

Współpraca z producentami sprzętu AI 

Operatorzy jachtów powinni ściśle współpracować z producentami systemów AI, aby zapewnić wsparcie techniczne, regularne aktualizacje oraz bieżące monitorowanie działania systemów. Producent AI jest odpowiedzialny za dostarczenie dokumentacji technicznej i niezbędnego wsparcia. 

Podsumowanie i rekomendacje

Nowe przepisy AI Act są odpowiedzią na rosnącą rolę sztucznej inteligencji w różnych branżach, w tym w jachtingu i przemyśle stoczniowym. Dostosowują one poziom regulacji do poziomu ryzyka, umożliwiając odpowiedzialne i bezpieczne wykorzystanie AI. Dla właścicieli jachtów oraz właścicieli stoczni oznacza to konieczność wdrożenia nowych procedur i nadzoru nad AI, szczególnie jeśli chodzi o systemy wysokiego i ograniczonego ryzyka.

Właściciele jachtów i stoczni powinni: 

  • zidentyfikować i sklasyfikować systemy AI na swoich jednostkach zgodnie z wymogami AI Act, 
  • wdrożyć środki przejrzystości i informowania użytkowników o działaniu AI, 
  • zapewnić szkolenie załogi i gotowość do reagowania na awarie systemów, 
  • współpracować z producentami sprzętu, aby uzyskać wsparcie techniczne i przestrzegać wymogów dokumentacyjnych.

AI Act promuje bezpieczne, etyczne i przejrzyste stosowanie sztucznej inteligencji, wspierając właścicieli jachtów i stoczni w rozwijaniu nowoczesnych rozwiązań AI, przy jednoczesnym poszanowaniu praw i bezpieczeństwa użytkowników.

Małgorzata Wojtysiak

Specjalizuje się w obsłudze podmiotów z branży gospodarki morskiej i przemysłu jachtowego, w aspekcie krajowym i międzynarodowym. Doradza, jak najkorzystniej zawierać umowy sprzedaży jachtu. Czytaj więcej

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Wojna celna USA – druga fala ceł 

Publikacje / 17 kwietnia 2025 / Jachting

Wojna celna USA – druga fala ceł 

Zmiana w PKD po osiemnastu latach

Publikacje / 10 kwietnia 2025 / Gospodarka morska

Zmiana w PKD po osiemnastu latach

Jak zabezpieczyć transakcję zakupu jachtu?  

Publikacje / 3 kwietnia 2025 / Jachting

Jak zabezpieczyć transakcję zakupu jachtu?  

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. I

Publikacje / 27 marca 2025 / Offshore Wind

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. I
Więcej publikacji