Praca na morzu to wyjątkowa forma zatrudnienia przeznaczona dla marynarzy. Wiąże się z innymi zasadami niż te, które znamy z pracy na lądzie. Marynarze muszą nie tylko spełniać określone wymagania, ale także pracować na podstawie szczególnej umowy, regulowanej m.in. w Ustawie o pracy na morzu, która dostosowuje polskie przepisy do międzynarodowych standardów, takich jak Konwencja o pracy na morzu (MLC 2006).

W tym artykule postaramy się w prosty sposób wyjaśnić, jak powinna wyglądać marynarska umowa o pracę.

Czym jest marynarska umowa o pracę

To dokument, który określa zasady zatrudnienia na statku – od zakresu obowiązków, przez wynagrodzenie, aż po warunki życia na statku. Jest obowiązkowa dla każdego marynarza i musi być zawarta na piśmie.

W Polsce umowa ta obejmuje:

  • dane marynarza i armatora (pracodawcy),
  • rodzaj i miejsce pracy (statek),
  • wynagrodzenie oraz zasady jego wypłaty,
  • czas trwania umowy (np. na czas określony, podróży morskiej lub nieokreślony),
  • informacje o czasie pracy i odpoczynku,
  • warunki związane z wyżywieniem, zakwaterowaniem oraz ochroną zdrowia.

Szczegółowe uregulowania wynikają z potrzeby ochrony praw pracowników, którzy wykonują swoją pracę w trudnych i niestandardowych warunkach.

Kto może podpisać umowę

Zgodnie z ustawą, na statku mogą pracować osoby, które:

  • ukończyły 18 lat (wyjątkowo od 16 roku życia w ramach przygotowania zawodowego),
  • posiadają dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
  • mają ważne świadectwo zdrowia, które potwierdza zdolność do pracy na morzu,
  • posiadają książeczkę żeglarską czyli dokument potwierdzający tożsamość oraz kwalifikacje marynarza.

Świadectwo zdrowia jest szczególnie ważne – wydają je lekarze specjalizujący się w medycynie morskiej, a jego ważność wynosi zazwyczaj dwa lata. Koszty badań lekarskich pokrywa armator.

Czas pracy i odpoczynku

Praca na statku różni się od tej na lądzie – marynarze często pracują w systemach zmianowych, co oznacza, że muszą mieć zagwarantowany odpowiedni czas odpoczynku, zgodnie z zasadami:

  • czas pracy nie może przekraczać 14 godzin na dobę i 72 godzin w tygodniu,
  • czas odpoczynku wynosi co najmniej 10 godzin na dobę i 77 godzin tygodniowo.

Te regulacje mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na statku i ochronę zdrowia marynarzy. W razie ich naruszenia inspektorzy państwa portu mogą nałożyć kary na armatora.

Wynagrodzenie i świadczenia

Marynarze mają prawo do wynagrodzenia zgodnie z umową. Obejmuje ono:

  • pensję podstawową,
  • dodatki za trudne warunki pracy, np. w strefach tropikalnych czy arktycznych.
  • Ponadto, armator ma obowiązek zapewnić:
  • bezpłatne zakwaterowanie i wyżywienie na statku,
  • dostęp do opieki medycznej,
  • pokrycie kosztów transportu do kraju po zakończeniu umowy.

W razie choroby lub wypadku, marynarz ma prawo do wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, a armator pokrywa koszty leczenia.

Rozwiązanie

Marynarską umowę o pracę można zakończyć (rozwiązać) w kilku przypadkach:

  • zakończenie okresu umowy – np. po zakończeniu rejsu lub upływie czasu określonego w kontrakcie,
  • porozumienie stron – jeśli marynarz i armator zgodzą się na rozwiązanie umowy,
  • wypowiedzenie – zgodnie z przepisami określonymi w umowie i w ustawie,
  • nagłe przypadki – np. choroba, która uniemożliwia dalszą pracę.

Po zakończeniu umowy armator ma obowiązek zapewnić marynarzowi transport do kraju, a w przypadku braku możliwości powrotu – pokryć koszty jego utrzymania do czasu powrotu.

Podsumowanie

Praca na morzu różni się od pracy na lądzie – marynarze często przebywają daleko od domu, w odizolowanych warunkach, gdzie dostęp do pomocy prawnej czy medycznej jest ograniczony. Dlatego polska ustawa i konwencje międzynarodowe szczegółowo regulują kwestie zatrudnienia, ochrony zdrowia i wynagrodzenia marynarzy. Dzięki temu standardy życia i pracy na statkach są zgodne z międzynarodowymi regulacjami.

Marynarska umowa o pracę to coś więcej niż zwykły kontrakt – to dokument, który chroni prawa pracownika w wyjątkowych warunkach pracy na statku. Polskie przepisy spełniają międzynarodowe standardy, a marynarze mają zagwarantowane bezpieczeństwo, godziwe warunki pracy i odpowiednie wynagrodzenie.

 

Zapraszamy do odwiedzenia strony Marynarz Tax – naszego dedykowanego projektu wspierającego marynarzy w kwestiach podatkowych i formalnych. Niezależnie od miejsca, w którym aktualnie się znajdujesz, pomożemy Ci uporządkować sprawy związane z modelem zatrudnienia, ulgą abolicyjną, rozliczeniem PIT oraz reprezentacją przed urzędem skarbowym. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Jakub Cieśla

Jakub Cieśla

asystent prawny

Zajmuje się głównie zagadnieniami z zakresu prawa cywilnego i morskiego. Regularnie poszerza także wiedzę z prawa handlowego, zobowiązań, żeglugi śródlądowej czy prawa wodnego. Czytaj więcej

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Kopyto jachtu i prawo autorskie – nietypowy duet

Publikacje / 6 marca 2025 / Jachting

Kopyto jachtu i prawo autorskie – nietypowy duet

e-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców

Publikacje / 27 lutego 2025 / Gospodarka morska

e-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców

Kompleksowa ochrona konsumenta przy nabyciu jachtu

Publikacje / 20 lutego 2025 / Jachting

Kompleksowa ochrona konsumenta przy nabyciu jachtu

Jak Polska stawia na morskie farmy wiatrowe

Publikacje / 13 lutego 2025 / Offshore Wind

Jak Polska stawia na morskie farmy wiatrowe
Więcej publikacji