Jachting Pod Wpływem I Przepadek Jachtu

Temat Alkoholu na jachcie był już przez nas poruszany (Kliknij tutaj) I choć sezon urlopowy już dla większości się skończył, sezon żeglarski trwa niezmiennie. Dlatego warto przypomnieć najważniejsze rzeczy.  

Alkohol na jachcie – ważne zasady

Na początku trzeba zaznaczyć jedno: prowadzenie jachtu po spożyciu alkoholu lub pod wpływem innych środków odurzających jest zabronione. 

Konsekwencje prawne  zależą od poziomu alkoholu w Twoim organizmie. 

  • Stan po użyciu alkoholu to sytuacja, gdy masz od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu we krwi (albo od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm³ wydychanego powietrza). 
  • Stan nietrzeźwości – gdy masz więcej niż 0,5‰ alkoholu we krwi (powyżej 0,25 mg w wydychanym powietrzu). 

 Jeżeli prowadzisz pojazd mechaniczny na wodzie (np. Jacht z silnikiem) w stanie po użyciu alkoholu, możesz dostać karę aresztu lub grzywny od 2500 zł do 30000 zł. W przypadku prowadzenia w stanie nietrzeźwości, odpowiadasz jak za przestępstwo, tak jak kierowca samochodu. Wtedy sąd na pewno orzeknie zakaz prowadzenia pojazdów na co najmniej 3 lata. 

Jeśli prowadzisz jednostkę pływającą, która nie jest pojazdem mechanicznym (na przykład kajak lub łódkę wiosłową), kary są trochę łagodniejsze. Za prowadzenie w stanie po użyciu alkoholu możesz dostać karę aresztu lub grzywny od 1000 zł do 5000 zł. Jeśli będziesz w stanie nietrzeźwości, kara wynosi od 2500 zł do 30000 zł. Sąd może też zdecydować o zakazie prowadzenia pojazdów na okres od 6 miesięcy do 3 lat, ale nie jest to obowiązkowe. 

Zatem w zależności od stanu upojenia oraz pojazdu którym kierujemy konsekwencje prawne będą inne, co ilustruje poniższa grafika:

Przepadek jachtu 

Wcześniej konfiskata pojazdu dotyczyła tylko ruchu lądowego (czyli np. samochodów). Teraz jednak zaproponowano, aby obejmowała również inne pojazdy, w tym jachty i motorówki. Projekt zmian jest już w Ministerstwie Sprawiedliwości. Eksperci oceniają te zmiany pozytywnie, ponieważ uważają, że pijany sternik na wodzie nie powinien być traktowany łagodniej niż pijany kierowca na drodze. 

Konfiskata ma jednak nie być obowiązkowa – to sąd zdecyduje, czy pojazd powinien zostać odebrany. Nie ma też ustalonych poziomów alkoholu, po przekroczeniu których konfiskata byłaby automatyczna. 

Będziemy śledzić, jak te przepisy się zmieniają i informować Was na bieżąco!

Opracował:

Michał Wieczorek

Michał Wieczorek

Miłośnik prawa cywilnego i handlowego, skupiony na tematach z branży gospodarki morskiej i przemysłu jachtowego. W ramach wzmocnienia specjalizacji w praktyce, ma w planach m.in. patent sternika motorowodnego. Pasjonat historii II wojny światowej i piłki nożnej, głównie w wykonaniu FC Barcelona.

Related Posts

Leave a Reply

Ostatnie artykuły

Nowe regulacje AI Act: wymogi dla właścicieli jachtów i stoczni
30 listopada 2024
Zielona energia a przemysł i transport morski
24 listopada 2024
Rejestracja pod banderą chorwacką – co warto wiedzieć? 
14 listopada 2024

Kategoria

Aktualności

W tym miejscu będziemy przedstawiać, w nieco bardziej blogowej i przyjaznej atmosferze, aktualne wpisy dotyczące bieżącej działalności i prawniczych kwestii.

Zapraszamy też do dyskusji!