Temat Alkoholu na jachcie był już przez nas poruszany (Kliknij tutaj) I choć sezon urlopowy już dla większości się skończył, sezon żeglarski trwa niezmiennie. Dlatego warto przypomnieć najważniejsze rzeczy.
Alkohol na jachcie – ważne zasady
Na początku trzeba zaznaczyć jedno: prowadzenie jachtu po spożyciu alkoholu lub pod wpływem innych środków odurzających jest zabronione.
Konsekwencje prawne zależą od poziomu alkoholu w Twoim organizmie.
- Stan po użyciu alkoholu to sytuacja, gdy masz od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu we krwi (albo od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm³ wydychanego powietrza).
- Stan nietrzeźwości – gdy masz więcej niż 0,5‰ alkoholu we krwi (powyżej 0,25 mg w wydychanym powietrzu).
Jeżeli prowadzisz pojazd mechaniczny na wodzie (np. Jacht z silnikiem) w stanie po użyciu alkoholu, możesz dostać karę aresztu lub grzywny od 2500 zł do 30000 zł. W przypadku prowadzenia w stanie nietrzeźwości, odpowiadasz jak za przestępstwo, tak jak kierowca samochodu. Wtedy sąd na pewno orzeknie zakaz prowadzenia pojazdów na co najmniej 3 lata.
Jeśli prowadzisz jednostkę pływającą, która nie jest pojazdem mechanicznym (na przykład kajak lub łódkę wiosłową), kary są trochę łagodniejsze. Za prowadzenie w stanie po użyciu alkoholu możesz dostać karę aresztu lub grzywny od 1000 zł do 5000 zł. Jeśli będziesz w stanie nietrzeźwości, kara wynosi od 2500 zł do 30000 zł. Sąd może też zdecydować o zakazie prowadzenia pojazdów na okres od 6 miesięcy do 3 lat, ale nie jest to obowiązkowe.
Zatem w zależności od stanu upojenia oraz pojazdu którym kierujemy konsekwencje prawne będą inne, co ilustruje poniższa grafika:
Przepadek jachtu
Wcześniej konfiskata pojazdu dotyczyła tylko ruchu lądowego (czyli np. samochodów). Teraz jednak zaproponowano, aby obejmowała również inne pojazdy, w tym jachty i motorówki. Projekt zmian jest już w Ministerstwie Sprawiedliwości. Eksperci oceniają te zmiany pozytywnie, ponieważ uważają, że pijany sternik na wodzie nie powinien być traktowany łagodniej niż pijany kierowca na drodze.
Konfiskata ma jednak nie być obowiązkowa – to sąd zdecyduje, czy pojazd powinien zostać odebrany. Nie ma też ustalonych poziomów alkoholu, po przekroczeniu których konfiskata byłaby automatyczna.
Będziemy śledzić, jak te przepisy się zmieniają i informować Was na bieżąco!
Opracował:
Michał Wieczorek
Miłośnik prawa cywilnego i handlowego, skupiony na tematach z branży gospodarki morskiej i przemysłu jachtowego. W ramach wzmocnienia specjalizacji w praktyce, ma w planach m.in. patent sternika motorowodnego. Pasjonat historii II wojny światowej i piłki nożnej, głównie w wykonaniu FC Barcelona.