„Panie mecenasie, a może ten jacht do firmy damy i w koszty da się wrzucić?”

To zazwyczaj jedno z pierwszych pytań, które słyszymy podczas spotkań z osobami zamierzającymi spełnić swoje marzenia o zakupie własnego jachtu.

„Można to rozważyć” – odpowiadam – „tylko zastanówmy się, jaki będzie związek nabycia tego jachtu z przychodami generowanymi przez firmę?”.

I tu zazwyczaj zaczynają się schody…

Sprawa jest niestety delikatna.

W skali kraju mamy już kilka orzeczeń (w tym wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego), które odnoszą się do możliwości zaliczania w koszty podatkowe wydatków poniesionych na zakup i utrzymanie jachtu.

Jedno z takich orzeczeń zostało wydane w dniu 20 października 2022 r. przez WSA w Olsztynie (sygn. akt I SA/Ol 316/22) i było efektem częściowo negatywnej dla podatnika interpretacji podatkowej.

Wnioski płynące z tego orzeczenia są niestety dla kupującego zbieżne z wnioskami płynącymi z wcześniejszych orzeczeń i można powoli mówić o wykształceniu linii orzeczniczej w tym temacie.

W opisywanej sprawie spółka planowała wykorzystać łódź motorową do:

  1. przeprowadzania spotkań biznesowych i negocjacji z kontrahentami,
  2. wynajmowania podmiotom trzecim,
  3. przeprowadzania biznesowych rejsów z kluczowymi klientami,
  4. organizowania szkoleń, zebrań i spotkań z pracownikami spółki.

Organ podatkowy w interpretacji zgodził się co do uznania za koszt wydatków na zakup (i utrzymanie) łodzi w zakresie, w jakim będzie służyła wynajmowi oraz szkoleniu pracowników spółki.

Istota sporu sprowadzała się natomiast do oceny, czy przeprowadzanie na łodzi spotkań biznesowych i negocjacji z kontrahentami oraz przeprowadzanie biznesowych rejsów z kluczowymi klientami jest działaniem o charakterze reklamowo-promocyjnym.

Jeżeli tak, to stanowiłby źródło kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli nie, to są to koszty reprezentacyjne, które podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Sąd opowiedział się za stanowiskiem prezentowanym przez organ interpretacyjny.

Oto kilka kluczowych zdań z tego uzasadnienia:

(..)„reprezentacja” rozumiana jest jako stworzenie pozytywnego obrazu działalności gospodarczej podatnika jako całości, pozytywnego obrazu prowadzonego przedsiębiorstwa i stworzenie u jego kontrahentów ogólnego pozytywnego odbioru podatnika i jego działalności gospodarczej.

Reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu. 

W ocenie Sądu, celem działań spółki było stworzenie pozytywnego wizerunku Spółki jako kontrahenta profesjonalnego i wykazującego dbałość o ogólną jakość kontaktów gospodarczych z kluczowymi klientami.

Celem nie było natomiast stworzenie u potencjalnych nabywców pozytywnego obrazu konkretnych towarów i usług oferowanych do sprzedaży.

A w takiej sytuacji wydatki związane z użytkowaniem i eksploatacją łodzi nie mogą być uznane za podejmowane w celach uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu.

W konsekwencji nie stanowią kosztów podatkowych.

I jak tutaj żyć?

Czy zatem można „wrzucić jacht w koszty”?

Można to w konkretnym przypadku szczegółowo rozważyć.

Ale podejmując decyzję o zakupie jachtu, zacznijmy od decyzji, do czego będzie nam w firmie służył.

Jeżeli interesuje Ciebie temat podatkowego przygotowania do zakupu i eksploatacji jachtu, zachęcam do bezpośredniego kontaktu lub zapoznania się z naszymi dotychczasowymi publikacjami, a zwłaszcza dot. „Bezpiecznego nabycia jachtu„.

Maciej Janicki

Maciej Janicki

doradca podatkowy

Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych, ze szczególnym uwzględnieniem branży jachtowej. Doradza klientom jak rozliczać podatki w zależności od rodzaju jachtu i tego, w jakim kraju został nabyty. Czytaj więcej

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Kopyto jachtu i prawo autorskie – nietypowy duet

Publikacje / 6 marca 2025 / Jachting

Kopyto jachtu i prawo autorskie – nietypowy duet

e-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców

Publikacje / 27 lutego 2025 / Gospodarka morska

e-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców

Kompleksowa ochrona konsumenta przy nabyciu jachtu

Publikacje / 20 lutego 2025 / Jachting

Kompleksowa ochrona konsumenta przy nabyciu jachtu

Jak Polska stawia na morskie farmy wiatrowe

Publikacje / 13 lutego 2025 / Offshore Wind

Jak Polska stawia na morskie farmy wiatrowe
Więcej publikacji