Rejestracja pod banderą chorwacką – co warto wiedzieć? 

Chorwacja jest jednym z najważniejszych ośrodków żeglarstwa w Europie, przyciągającym miłośników morskiej przygody i inwestorów. Rejestracja łodzi pod chorwacką banderą niesie za sobą szereg wymagań, ale daje też właścicielom dostęp do rozbudowanej infrastruktury i znakomitych warunków żeglarskich.  

W tym artykule przedstawimy najważniejsze aspekty rejestracji łodzi w Chorwacji i kilka dodatkowych informacji.

Proces rejestracji 

Rejestracja jachtu lub łodzi w Chorwacji rozpoczyna się od złożenia wniosku w kapitanacie portu lub jego oddziale, właściwym dla miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela. Chorwacki Rejestr Statków obejmuje istniejące jednostki chorwackie i te, które są jeszcze w budowie.  

Do rejestracji potrzebne są przede wszystkim: 

  1. dowód własności, 
  2. dokumenty techniczne potwierdzające stan jednostki, 
  3. certyfikat potwierdzający wykreślenie z rejestrów zagranicznych, jeśli jednostka była wcześniej zarejestrowana poza Chorwacją. 

Cały proces rejestracji może być zrealizowany za pomocą systemów e-Obywatel lub e-Biznes. 

Koszty związane z rejestracją obejmują podstawową opłatę inspekcyjną oraz dodatkowe opłaty, takie jak koszty notarialne, tłumaczenia dokumentów oraz – jeśli wymagane – apostille czyli urzędowe poświadczenie dokumentu. Po zakończeniu procedury kapitanat portu nadaje jednostce unikalne oznaczenie, które musi być czytelne i widoczne na burcie.

Inspekcje techniczne i przeglądy 

Przeglądy techniczne są istotnym elementem utrzymania standardów bezpieczeństwa na wodach chorwackich. Przeglądy okresowe łodzi przeprowadza się: 

  • co dwa lata w przypadku łodzi do użytku komercyjnego i łodzi/małych statków publicznych, 
  • co pięć lat dla łodzi użytku osobistego o długości powyżej 7 metrów lub posiadających moc silnika napędowego powyżej 15kW (jeżeli są spełnione określone przesłanki). 

Dodatkowo łódź może przejść przez inspekcję nadzwyczajną, przykładowo w razie wypadku na łodzi, albo jeśli przeszła dużą naprawę lub modyfikację. 

Wszystkie jednostki pływające o mocy silnika przekraczającej 15kW muszą mieć ważną polisę ubezpieczeniową OC tak, aby mogły legalnie poruszać się po wodach terytorialnych Chorwacji.

Prowadzenie działalności czarterowej

Chorwacja jest popularnym krajem dla działalności czarterowej, która może być prowadzona przez firmy zarejestrowane w Chorwacji lub za granicą, jednak pod warunkiem spełnienia wymogów rejestracyjnych, takich jak posiadanie numeru NIP oraz VAT. Dodatkowo, wymagane jest wyznaczenie pełnomocnika podatkowego, a w przypadku jednostek pływających pod banderą krajów trzecich, zezwolenie na żegluję kabotażową. Wniosek o takie zezwolenie należy złożyć w Ministerstwie, a jego koszt to 1 500 kun chorwackich. Pozwolenie wydawane jest na rok kalendarzowy.

Podsumowanie 

Bandera chorwacka daje wiele możliwości, ale wiążą się z tym odpowiednie procedury. Ich znajomość jest niezbędna do tego, aby rejestracja przebiegła szybko i zakończyła się sukcesem. W tym artykule przedstawiliśmy najistotniejsze kwestie, które mogą być punktem wyjścia do dalszych działań.

Opracował:

Michał Wieczorek

Michał Wieczorek

Miłośnik prawa cywilnego i handlowego, skupiony na tematach z branży gospodarki morskiej i przemysłu jachtowego. W ramach wzmocnienia specjalizacji w praktyce, ma w planach m.in. patent sternika motorowodnego. Pasjonat historii II wojny światowej i piłki nożnej, głównie w wykonaniu FC Barcelona.

Related Posts

Leave a Reply

Ostatnie artykuły

Nowe regulacje AI Act: wymogi dla właścicieli jachtów i stoczni
30 listopada 2024
Zielona energia a przemysł i transport morski
24 listopada 2024
Areszt statku w polskim prawie morskim – skuteczna ochrona wierzycieli
7 listopada 2024

Kategoria

Aktualności

W tym miejscu będziemy przedstawiać, w nieco bardziej blogowej i przyjaznej atmosferze, aktualne wpisy dotyczące bieżącej działalności i prawniczych kwestii.

Zapraszamy też do dyskusji!