Światowa Rada Żeglugi (World Shipping Council, WSC) właśnie ogłosiła nowe przepisy w Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (International Convention for the Safety of Life at Sea, SOLAS), dotyczące zgłaszania kontenerów zgubionych na morzu.
Przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku.
Co się zmieni
Nowe przepisy wprowadzają obowiązek zgłaszania utraconych kontenerów przez kapitanów statków. Jest to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa żeglugi oraz ochrony środowiska morskiego.
Co zrobi kapitan
- kapitanowie będą natychmiast informowali pobliskie statki, najbliższe państwo nadbrzeżne i państwo bandery o zgubionych kontenerach,
- państwo bandery będzie przekazywało informacje od kapitana do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) przez specjalny system informacyjny,
- kapitanowie, którzy zobaczą dryfujące kontenery, będą musieli zgłosić to pobliskim statkom i najbliższemu państwu nadbrzeżnemu.
Jak będzie wyglądało raportowanie
- raporty będą składane szybko i aktualizowane w miarę pojawiania się nowych informacji oraz
- będą musiały zawierać pozycję zgubionych kontenerów, ich liczbę i informację, czy były w nich niebezpieczne towary.
Kapitan będzie mógł podać w raporcie dodatkowe informacje, np. na temat ładunku czy warunków na morzu.
Znaczenie nowych przepisów
Od 2008 roku WSC zbiera dane na temat liczby utraconych kontenerów na morzu od swoich członków. Raport „Containers Lost at Sea” jest regularnie przekazywany do IMO i stanowi ważne źródło informacji na temat bezpieczeństwa kontenerów.
Zmiany w prawie są wynikiem analizy przekazywanych danych. Mają z pewnością na celu poprawę bezpieczeństwa żeglugi i ochronę środowiska poprzez dokładne zgłaszanie utraconych kontenerów. Natchmiastowa reakcja i szybkie podjęcie działań to bez wątpienia dobry krok do minimalizowania potencjalnych zagrożeń dla środowiska morskiego.
Podsumowanie
Nowe przepisy SOLAS, które wejdą w życie w 2026 roku, wprowadzają obowiązek zgłaszania wszystkich utraconych kontenerów. Dzięki temu żegluga stanie się bezpieczniejsza, a środowisko morskie lepiej chronione. WSC wspiera te zmiany i współpracuje z różnymi podmiotami, aby zapewnić bezpieczny transport towarów przez oceany.
Opracował:
Michał Wieczorek
Miłośnik prawa cywilnego i handlowego, skupiony na tematach z branży gospodarki morskiej i przemysłu jachtowego. W ramach wzmocnienia specjalizacji w praktyce, ma w planach m.in. patent sternika motorowodnego. Pasjonat historii II wojny światowej i piłki nożnej, głównie w wykonaniu FC Barcelona.