Zielona energia coraz silniej wpływa na przemysł morski, stając się kluczowym elementem globalnej walki z emisją CO2 oraz zmianami klimatycznymi. Transport morski, który odpowiada za około 3% światowej emisji dwutlenku węgla, musi dostosować się do nowych regulacji i wymogów ekologicznych. W tym kontekście odnawialne źródła energii, takie jak wiatr, słońce czy wodór, odgrywają coraz większą rolę w napędzaniu statków i modernizacji infrastruktury portowej.

Redukcja emisji w transporcie morskim

Nowoczesne technologie hybrydowe, wykorzystujące energię wiatrową, słoneczną oraz wodorowe ogniwa paliwowe, zyskują popularność wśród armatorów, którzy dążą do ograniczenia emisji. Przykładem są statki handlowe wyposażone w żagle wiatrowe oraz rotory Flettnera, które zmniejszają zużycie paliwa i emisje gazów cieplarnianych. Dyrektywa IMO 2020, ograniczająca dopuszczalny poziom siarki w paliwach morskich, przyspiesza proces przechodzenia na bardziej ekologiczne napędy, wymuszając na branży poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych.

Ekologiczne innowacje w portach i stoczniach

Zielona energia zmienia również sposób funkcjonowania portów. Nowoczesne systemy „shore-to-ship”, które umożliwiają podłączenie statków do lokalnej sieci energetycznej podczas postoju, eliminują konieczność korzystania z generatorów spalinowych, co znacznie redukuje emisje. Przemysł stoczniowy stawia na budowę ekologicznych jednostek, takich jak elektryczne i hybrydowe promy, które emitują minimalne ilości zanieczyszczeń.

Rola prawników w transformacji morskiej

Zmiany w przemyśle morskim wymagają także dostosowania regulacji prawnych. Nowe przepisy, takie jak te wprowadzane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), nakładają na armatorów i stocznie obowiązek przestrzegania surowych standardów środowiskowych. Dlatego prawnicy, specjalizujący się w prawie morskim i energetyce już teraz odgrywają bardzo ważną rolę. Doradzają w zakresie zgodności z regulacjami, pozyskiwania certyfikatów ekologicznych oraz sporządzania kontraktów na budowę nowoczesnych jednostek pływających. A wraz z rozwojem branży i związanymi z tym zmianami, zakres ich działań na pewno będzie rósł.

Perspektywy na przyszłość

Transformacja zielonej energii w sektorze morskim stawia przed branżą wiele wyzwań, szczególnie w kontekście wysokich kosztów inwestycji. Jednak przyszłość sektora transportu morskiego leży w zrównoważonym rozwoju, w którym energia odnawialna stanie się podstawowym elementem. Przemysł morski, porty i stocznie, które zainwestują w zielone technologie, mają szansę nie tylko zmniejszyć ślad węglowy, ale także poprawić swoją efektywność kosztową i otworzyć nowe możliwości rozwoju.

Maciej Juszkiewicz

Maciej Juszkiewicz

asystent prawny

Student na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Interesuje się prawem cywilnym, w szczególności prawem własności intelektualnej. Czytaj więcej

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Wojna celna USA – druga fala ceł 

Publikacje / 17 kwietnia 2025 / Jachting

Wojna celna USA – druga fala ceł 

Zmiana w PKD po osiemnastu latach

Publikacje / 10 kwietnia 2025 / Gospodarka morska

Zmiana w PKD po osiemnastu latach

Jak zabezpieczyć transakcję zakupu jachtu?  

Publikacje / 3 kwietnia 2025 / Jachting

Jak zabezpieczyć transakcję zakupu jachtu?  

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. I

Publikacje / 27 marca 2025 / Offshore Wind

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. I
Więcej publikacji