W 2024 r. niemiecki prawnik zwrócił się do nas z prośbą o pomoc w sprawie związanej z rejestracją jachtu. Jego klient – obywatel Niemiec – zarejestrował jacht pod polską banderą, ustanawiając pełnomocnika, co umożliwiło skuteczne przeprowadzenie rejestracji. Nie otrzymał jednak od pełnomocnika finalnego dokumentu rejestracyjnego.
Klient postanowił, że chce ostatecznie pływać pod flagą niemiecką, a nie polską. No i tu zaczęły się problemy.
Aby móc wyrejestrować jacht spod polskiej bandery, konieczne jest zwrócenie dokumentu rejestracyjnego. Co zrobić, gdy właściciel jachtu nigdy go nie otrzymał? Pełnomocnik zapadł się pod ziemię, a kontakt z nim jest niemożliwy. Co teraz?
Starostwo powiatowe z województwa śląskiego, w którym zarejestrowano jacht, poinformowało nas, że dokument rejestracyjny został odebrany. A to oznaczało, że nie można ponownie ustanowić pełnomocnika do odebrania dokumentu.
W takiej sytuacji wystąpiliśmy o duplikat dokumentu rejestracyjnego. Wniosek musiał być odpowiednio uzasadniony. Na szczęście, można było to zrobić w dowolnym starostwie powiatowym w Polsce, a nie tylko w tym, gdzie pierwotnie zarejestrowano jacht.
Nasza kancelaria ma siedzibę w Szczecinie, więc możliwość złożenia wniosku w dowolnym miejscu pomogła nam uniknąć problemów logistycznych.
Po około dwóch tygodniach, tzw. „plastik” dotarł do urzędu. W rezultacie można było już swobodnie wyrejestrować jacht.
Rozsądek podpowiada, że skoro właściciel i tak zamierza wykreślić jacht z rejestru, to finalny dokument rejestracyjny nie jest mu potrzebny. Przy wykreśleniu i tak trzeba go zwrócić. Twarde prawo, ale prawo – jak mawiają prawnicy i nie ma co się z nim kłócić.
Z pozoru tak błaha czynność może przysporzyć sporo problemów, zwłaszcza gdy jacht jest zarejestrowany pod obcą dla klienta banderą. Na szczęście, dzięki naszemu doświadczeniu w sprawach rejestracji i legalizacji jachtów, znaliśmy sposób, jak tę sprawę rozwiązać.
Jeśli potrzebujesz szybko i sprawnie zarejestrować swój jacht, nasza kancelaria może Ci w tym pomóc. Świadczymy usługi nie tylko związane z rejestracją jachtów, ale również uzyskaniem pozwolenia radiowego, rejestracją EPIRB czy PLB. Jeśli twój jacht ma więcej niż 24m, bez problemu wpiszemy go do rejestru okrętowego.
Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?
Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.
Osoby zaangażowane w projekt
Pozostałe publikacje

Jak znajomość branży MEW może pomóc w negocjacjach z klientem
Case studies / 16 czerwca 2024 / Offshore Wind

Mobbing u pracodawcy, który nie przewidział, że i u niego taka sytuacja może się zdarzyć
Case studies / 25 maja 2024 / Gospodarka morska

Kilka podmiotów zaangażowanych w zatrudnienie i zarządzanie statkiem z perspektywy pośrednika pracy
Case studies / 24 kwietnia 2024 / Podatki marynarskie