W 2022 r. do Kancelarii zgłosił się klient, który kupował jacht. Umowa zakupu była już podpisana, ale klient zmienił zdanie, co do sposobu finansowania projektu. W transakcji pojawił się nowy gracz: leasingodawca. To wymagało ponownego wynegocjowania warunków umowy.
Negocjacje trwały bardzo długo, ponieważ sprzedawca chciał otworzyć filię w innym kraju Unii Europejskiej. Z tego też powodu, jacht miał być wydany właśnie w tym kraju.
W pewnym momencie okazało się jednak, że sprzedawca nie zdąży założyć podmiotu w ustalonym kraju, ani też nie zdąży uzyskać właściwych danych podatkowych. Po raz kolejny trzeba było ustalić ostateczne brzmienie umowy.
Pierwotne założenia umowy były takie, że odbiór jachtu nastąpi za granicą. Dlatego sprzedawca zaoferował dodatkową usługę w postaci transportu jachtu do Polski, gdzie jacht miał być używany. Sprzedawca zobowiązał się też do złożenia jachtu, jego uruchomienia i poniesienia wszystkich kosztów z tym związanych.
Ponieważ sprzedawca nie mógł sprzedać jachtu za granicą, konieczna była zmiana: jacht miał być dostarczony w Polsce. Odpadła więc usługa dodatkowa w postaci transportu – obowiązek transportu przeszedł na sprzedawcę w ramach samej sprzedaży. Dalej jednak pozostały inne obowiązki sprzedawcy.
Już do dostarczeniu jachtu do Polski, sprzedawca jednak chciał zwiększyć cenę jachtu o dodatkowe koszty, które miałby według umowy obciążać jego. Nie tylko próbował przerzucić na kupującego koszty opóźnienia w dostawie jachtu, to jeszcze próbował doliczyć koszty dostarczenia jachtu do Polski i jego uruchomienia.
Dzięki pomocy prawników naszej kancelarii kupującemu udało się:
- skonstruować korzystną dla kupującego umowę chroniącą jego prawa;
- uniknąć obciążenia do kosztami, które zgodnie z umową miał ponieść sprzedawca.
W tej sprawie pojawiły się dodatkowe komplikacje: sprzedawca nie chce wydać wszystkich elementów wyposażenia jachtu, które miał dostarczyć. Z tego powodu klient skierował sprawę do sądu. Sprawa jest w toku.
Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?
Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.
Osoby zaangażowane w projekt
Pozostałe publikacje

Jak znajomość branży MEW może pomóc w negocjacjach z klientem
Case studies / 16 czerwca 2024 / Offshore Wind

Mobbing u pracodawcy, który nie przewidział, że i u niego taka sytuacja może się zdarzyć
Case studies / 25 maja 2024 / Gospodarka morska

Wyrejestrowanie jachtu – pełnomocnik zapadł się pod ziemię
Case studies / 1 maja 2024 / Jachting

Kilka podmiotów zaangażowanych w zatrudnienie i zarządzanie statkiem z perspektywy pośrednika pracy
Case studies / 24 kwietnia 2024 / Podatki marynarskie