W ramach Polboat Yachting Festivalu w Gdyni, w 2021 r. rozmawialiśmy z jednym z producentów jachtów, mających swoją akurat swoją premierę. Przedstawiciel stoczni zwrócił uwagę, że mają problem z jednym z podwykonawców. Nie byli zadowoleni z jakości zrealizowanych przez niego usług. Nie byli jednak w stanie na tym etapie jeszcze oszacować czy i w jakiej wysokości ponieśli szkodę. A podwykonawca, nie patrząc na te zarzuty, złożył pozew o zapłatę (z kosztami i odsetkami) na prawie 100.000 zł.
Sprawa zawisła w Sądzie Okręgowym w Gdańsku, a jej termin był wyznaczony niemal zaraz po targach, tj. na początku sierpnia 2021 r.
Znaliśmy podwykonawcę. Uzgodniliśmy z przedstawicielami stoczni, że spróbujemy przyjrzeć się sprawie i rozważyć opcje zawarcia porozumienia. Szykował się poważny proces (ze szczegółowymi opiniami biegłych), co wygenerowałoby dodatkowe koszty.
Poznając potrzeby i optykę powoda – podwykonawcy, jeszcze przed wywołaniem sprawy na sądowym korytarzu, doprowadziliśmy do wstępnej ugody. Została ona zatwierdzona przez sędziego jako sensowna i polegała na zapłacie przez naszych klientów 1/3 dochodzonych przez powoda należności.
Dzięki ugodzie pozwana stocznia:
- zakończyła poważny spór na rozsądnym dla siebie poziomie finansowym;
- usunęła całkowicie ryzyko niepewnego rozstrzygnięcia sądowego, a także dodatkowych znacznych kosztów (obsługi prawnej, ekspertyz i opinii biegłego sądowego), o poświęconym czasie i emocjach nie wspominając;
- wróciła do bieżącej produkcji
Tutaj nasze działanie wynikało z starego prawniczego powiedzenia „nawet najgorsza ugoda jest i tak lepsza od najlepszego wyroku”. Oceniając realnie formalny etap sprawy, możliwości obu stron oraz potencjalne koszty i czas procesu, doprowadziliśmy do porozumienia.
Ugoda została zrealizowana, a przedstawiciele obu firm do dzisiaj widują się na branżowych targach i rozmawiają ze sobą.
Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?
Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.
Osoby zaangażowane w projekt
Pozostałe publikacje

Jak znajomość branży MEW może pomóc w negocjacjach z klientem
Case studies / 16 czerwca 2024 / Offshore Wind

Mobbing u pracodawcy, który nie przewidział, że i u niego taka sytuacja może się zdarzyć
Case studies / 25 maja 2024 / Gospodarka morska

Wyrejestrowanie jachtu – pełnomocnik zapadł się pod ziemię
Case studies / 1 maja 2024 / Jachting