#SterNaPortoweInwestycje 

Jestem podwykonawcą i wykonałem roboty budowlane na nabrzeżu. Wykonawca odmówił odbioru powołując się na to, że źle pomalowaliśmy jedną z knag cumowniczych. Czy można odmówić odbioru robót budowlanych powołując się na taką wadę? 

Można odmówić odbioru, ale tylko wtedy, gdy wady są istotne. Samo niewłaściwe pomalowanie knagi (przy zachowaniu jej funkcjonalności) wskazuje na nieistotność wady. W konsekwencji Wykonawca powinien odebrać te roboty i wyznaczyć termin na poprawienie prac.  

Odbiór robót budowlanych, czyli formalne potwierdzenie, że wykonawca zrealizował swoje obowiązki, to jeden z najistotniejszych momentów inwestycji. Inwestor może odmówić odbioru, ale tylko w określonych sytuacjach.  

Co mówią przepisy i orzecznictwo?

Sama czynność odbioru nie jest zdefiniowana w przepisach, ale przyjmuje się, że ma ona charakter techniczny i prawny. Wykonawca oddaje, a inwestor odbiera obiekt (art. 647 Kodeksu cywilnego). 

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem:  

  • Odmowa odbioru jest uzasadniona tylko wtedy, gdy roboty wykonano niezgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznejlub wady mają charakter istotny – tzn. uniemożliwiają prawidłowe użytkowanie obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem lub zagrażają jego bezpieczeństwu (por. wyrok SN z 7 marca 2013 r., sygn. II CSK 476/12, wyrok SA w Krakowie – I Wydział Cywilny z dnia 20 czerwca 2023 r. I AGa 202/21).  
  • Wady nieistotne nie dają podstaw do odmowy odbioru – w takim przypadku inwestor powinien odebrać obiekt z jednoczesnym protokolarnym zgłoszeniem zastrzeżeń i wyznaczeniem terminu na ich usunięcie.   
  • Odmowa odbioru z powodu błahych usterek może zostać uznana za nadużycie prawa, a nawet naruszenie umowy – co może skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą inwestora.  
  • Istotność usterek powinna być oceniana obiektywnie, często z udziałem inspektora nadzoru lub rzeczoznawcy budowlanego.  

Co zrobić w razie sporu?

  1. Zbadać charakter usterki – najlepiej z pomocą rzeczoznawcy.
  2. Sporządzić protokół – z opisem usterek i zastrzeżeniami.
  3. Wyznaczyć termin ich usunięcia – szczególnie przy wadach nieistotnych.
  4. Skorzystać z pomocy prawnej – uniknąć ryzyka sporu lub zapłaty kar umownych.

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Kary umowne w umowie na odbojnice

Case studies / 3 lipca 2025 / Gospodarka morska

Kary umowne w umowie na odbojnice

Odpowiedzialność solidarna – budowa nabrzeża

Case studies / 19 czerwca 2025 / Gospodarka morska

Odpowiedzialność solidarna – budowa nabrzeża

Jak znajomość branży MEW może pomóc w negocjacjach z klientem

Case studies / 16 czerwca 2024 / Offshore Wind

Jak znajomość branży MEW może pomóc w negocjacjach z klientem

Mobbing u pracodawcy, który nie przewidział, że i u niego taka sytuacja może się zdarzyć

Case studies / 25 maja 2024 / Gospodarka morska

Mobbing u pracodawcy, który nie przewidział, że i u niego taka sytuacja może się zdarzyć
Więcej publikacji