W kwietniu pisaliśmy o rozwoju “wojny celnej” między UE a USA oraz jej wpływie na przemysł jachtowy. Od tamtej pory sytuacja zmieniła się i od dynamicznej eskalacji napięć przechodzimy do napawającego optymizmem planu porozumienia. Przed paroma dniami, na stronie Komisji Europejskiej opublikowano projekt zmian, które mają niebawem mają być wprowadzone. Przy czym są to założenia, które przywódcy UE i USA mają zamiar wcielić w życie. 

Nowa stawka celna 

Według poprzednich deklaracji Donalda Trumpa cła nakładane na towary z UE, takie jak wyroby farmaceutyczne, samochody czy elektronika, sięgały 25%, nie licząc stawek funkcjonujących w ramach WTO (co w praktyce nieraz ustalało stawki na poziomie 27,5%). Zgodnie z porozumieniem cła na większość dóbr zostaną obniżone do 15%. Ta stawka ma być kompletna (tj. ma zawierać w sobie stawkę WTO) i będzie dotyczyła większości towarów importowanych do USA z UE. Na razie nie ma informacji, czy stawka obejmie również jednostki rekreacyjne, jak jachty i ich części. 

Zakres porozumienia 

Porozumienie nie wyjaśnia wszystkich kwestii. Nie wiadomo, czy regulacje obejmą wszystkie strefy przemysłu, czy może niektóre wyłączą. Pod tym względem nie wiadomo, jaki to wywrze wpływ na przemysł jachtowy i branżę morską. Wskutek rozmów UE wycofała się z 30-procentowych ceł odwetowych na łodzie rekreacyjne z USA, co może wpłynąć na większą konkurencyjność dostawców łodzi i potencjalne zwiększenie eksportu. 

Cła na stal i aluminium 

Wspólne oświadczenie nie objęło kwestii ceł na import stali i aluminium. Zawartość tych metali w produktach podlega teraz stawce 50%, a Departament Handlu USA uzupełnił listę ceł o kolejne towary złożone z takich surowców. Może się to odbić na cenach części sprowadzanych z USA, w tym również na produktach istotnych w przemyśle jachtowym. Już teraz w wykazie znajdują się takie elementy łodzi jak silniki zaburtowe, czy akcesoria hydrauliczne lub elektryczne. W tym przypadku pozostaje liczyć, że w wyniku dalszych rozmów wyłączone będą spod takich ceł towary sprowadzane z UE. 

Najbliższa przyszłość 

Choć postanowienia zawarte w porozumieniu jeszcze nie obowiązują, to dają nadzieję na poprawę relacji między UE a USA, a tym samym na lepszą sytuację przedsiębiorców (również jachtowych) po obu stronach Oceanu Atlantyckiego. Jeżeli następne rozmowy będą przebiegały w podobnym tonie, możemy spodziewać się korzystnych rozwiązań w zakresie handlu i stawek celnych.

Kacper Piróg

Kacper Piróg

aplikant radcowski

Interesuje się w prawem cywilnym i podatkowym. Od 2024 r. aplikant radcowski w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Szczecinie. Czytaj więcej

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Wraki w świetle prawa – kto ma do nich prawo i jakie są ryzyka?

Publikacje / 28 sierpnia 2025 / Jachting

Wraki w świetle prawa – kto ma do nich prawo i jakie są ryzyka?

Leasing superjachtu – gra w innej lidze formalności 

Publikacje / 21 sierpnia 2025 / Jachting

Leasing superjachtu – gra w innej lidze formalności 

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. II

Publikacje / 14 sierpnia 2025 / Offshore Wind

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. II

Czarter jachtu bez pułapek – na co uważać przed podpisaniem umowy?

Publikacje / 7 sierpnia 2025 / Jachting

Czarter jachtu bez pułapek – na co uważać przed podpisaniem umowy?
Więcej publikacji