MYBA MOA (Memorandum of Agreement) to umowa, która jest jednym z najważniejszych narzędzi w branży jachtowej. Dzięki swojej uniwersalności i przejrzystym klauzulom, jest standardem w transakcjach związanych z kupnem i sprzedażą luksusowych jachtów.

Jednak, jeśli jesteś brokerem musisz wiedzieć, co zrobić, żeby skutecznie korzystać z tej umowy i kiedy lepiej sięgnąć po rozwiązania szyte na miarę.

Dlaczego warto skorzystać z MYBA MOA

MYBA MOA to standardowa umowa opracowana przez Mediterranean Yacht Brokers Association. Umożliwia przeprowadzenie transakcji w sposób bezpieczny, przejrzysty i zgodny z międzynarodowymi standardami. Jej kluczowe zalety to:

  • standaryzacja, która ułatwia pracę brokerom i zrozumienie umowy przez klientów,
  • szczegółowe klauzule dotyczące inspekcji, prób morskich, depozytu i dostawy jachtu,
  • procedura KYC, która zwiększa transparentność i bezpieczeństwo transakcji.

Najważniejsze klauzule w MYBA MOA

  1. Inspekcja techniczna i próba morska

To jedna z najważniejszych części MYBA MOA. Określa prawa kupującego do sprawdzenia stanu technicznego jachtu oraz przeprowadzenia próby morskiej. Jako broker powinieneś zwrócić uwagę na:

  • zakres inspekcji: czy obejmuje tylko wizualną ocenę, czy również testy techniczne i inspekcję podwodną,
  • terminy: klauzula wyznacza datę, do której inspekcja musi zostać zakończona; dopilnowanie terminów jest kluczowe dla uniknięcia sporu,
  • opcje kupującego: jeśli inspekcja wykaże problemy, kupujący może żądać napraw, obniżki ceny lub odstąpić od umowy. Twoim zadaniem jest upewnienie się, że obie strony rozumieją te możliwości.

Inspekcja techniczna i próba morska są zwykle jednymi z najistotniejszych elementów zakupu jachtu – tak używanego, jak i nowego. Dlatego właśnie konieczne jest ustalenie ich zakresu, odpowiedzialności stron i możliwości działania w razie znalezienia problemu.

  1. Depozyt i jego zabezpieczenie

MYBA MOA wprowadza zasadę, że depozyt (zwykle 10% ceny zakupu) jest przechowywany przez powiernika (Stakeholder). To chroni interesy obu stron:

  • sprzedającego: gwarantuje w pewnym sensie, poważne zamiary kupującego.
  • kupującego: daje pewność zwrotu środków w przypadku rozwiązania umowy zgodnie z jej warunkami.

Brokerzy często pełnią rolę powierników, co wymaga od nich profesjonalizmu i znajomości przepisów dotyczących przechowywania środków klientów.

Warto jednak zwrócić uwagę, że konieczne może być sprawdzenie pochodzenia i przeznaczenia środków. Jest to tym istotniejsze, że poszczególne kraje mają różne zasady ochrony przed naruszaniem sankcji międzynarodowych, szczególnie związanych z rosyjską agresją na Ukrainę.

  1. Gwarancje sprzedającego

Sprzedający zobowiązuje się, że jacht jest wolny od obciążeń, długów czy zastawów. Jako broker powinieneś jednak upewnić się, że sprzedający dostarczy wymagane dokumenty potwierdzające własność i brak obciążeń, takie jak certyfikaty rejestracyjne czy potwierdzenie VAT. Ważne też, aby klauzula ta była jasno wyjaśniona kupującemu, co pozwoli uniknąć nieporozumień.

  1. KYC – procedury „Poznaj swojego klienta”

W najnowszej wersji MYBA MOA wprowadzono obowiązek przeprowadzenia procedur KYC. W praktyce oznacza to, że:

  • strony muszą dostarczyć dokumenty potwierdzające tożsamość, status prawny jachtu oraz zgodność z przepisami podatkowymi,
  • broker często koordynuje zbieranie dokumentów i współpracuje z powiernikiem w celu ich weryfikacji.

Proces KYC z pewnością zwiększa przejrzystość i ogranicza ryzyko związane z praniem pieniędzy oraz innymi nadużyciami.

Kiedy MYBA MOA nie wystarcza

Choć MYBA MOA to narzędzie niezwykle użyteczne, są sytuacje, w których warto sięgnąć po umowę dostosowaną do potrzeb konkretnej transakcji. Przykłady takich sytuacji to:

  • transakcje o dużej wartości – przy jachtach za dziesiątki milionów euro standardowe klauzule mogą nie wystarczyć. Indywidualna umowa pozwala doprecyzować kluczowe kwestie, takie jak odpowiedzialność za ukryte wady czy warunki płatności.
  • złożoność prawna, gdy transakcja obejmuje strony z różnych krajów, z różnymi regulacjami podatkowymi i rejestracyjnymi, lepiej przygotować umowę od podstaw.
  • specyficzne wymagania, jeśli jacht wymaga szczegółowych testów technicznych, a dostawa wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, standardowa MYBA MOA może być niewystarczająca.

Jak optymalizować procesy z MYBA MOA

  1. Personalizacja klauzul

Dostosuj MYBA MOA do potrzeb transakcji i uwzględnij:

  • specyficzne wymagania podatkowe i rejestracyjne,
  • dodatkowe zabezpieczenia dla kupującego lub sprzedającego,
  • klauzule dotyczące dostawy, które precyzują koszty i ryzyko.
  1. Tworzenie procedur krok po kroku

Opracuj checklisty dla klientów, obejmujące:

  • dokumentację wymaganą na każdym etapie,
  • terminy inspekcji i prób morskich,
  • finalizację płatności i przekazanie dokumentów.
  1. Zarządzanie oczekiwaniami klientów

Utrzymuj stały kontakt z klientami i informuj ich o postępach. Wyjaśniaj procesy i potencjalne ryzyka, takie jak możliwe opóźnienia w dostawie dokumentów.

Podsumowanie

MYBA MOA to solidne narzędzie, które wspiera brokerów w transakcjach jachtowych. Aby jednak w pełni wykorzystać jej potencjał, konieczna jest znajomość najistotniejszych klauzul, przejrzystość komunikacji z klientami i dbałość o detale. W niektórych jednak przypadkach – szczególnie przy bardziej złożonych transakcjach – warto rozważyć umowę „szytą na miarę”, dostosowaną do indywidualnych potrzeb.

Małgorzata Wojtysiak

Specjalizuje się w obsłudze podmiotów z branży gospodarki morskiej i przemysłu jachtowego, w aspekcie krajowym i międzynarodowym. Doradza, jak najkorzystniej zawierać umowy sprzedaży jachtu. Czytaj więcej

Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?

Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.

Skontaktuj się

Pozostałe publikacje

Wojna celna USA – druga fala ceł 

Publikacje / 17 kwietnia 2025 / Jachting

Wojna celna USA – druga fala ceł 

Zmiana w PKD po osiemnastu latach

Publikacje / 10 kwietnia 2025 / Gospodarka morska

Zmiana w PKD po osiemnastu latach

Jak zabezpieczyć transakcję zakupu jachtu?  

Publikacje / 3 kwietnia 2025 / Jachting

Jak zabezpieczyć transakcję zakupu jachtu?  

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. I

Publikacje / 27 marca 2025 / Offshore Wind

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. I
Więcej publikacji