Prawo autorskie często jest kojarzone tylko z branżą artystyczną. Na myśl przychodzi nam najpierw autor piosenki, scenariusza, czy twórca książki.
Prawo to ma jednak szerszy, nierzadko pomijany zakres zastosowania. Odgrywa ważną, niekiedy dość problematyczną, rolę również w branży morskiej i przemyśle jachtowym.
Przykładowo – komu przysługują prawa autorskie do kopyta jachtu? Zleceniodawcy projektu, architektowi, czy stoczni, która projekt przekształci w rzeczywisty twór?
Prawo autorskie do kopyta jachtu – komu przysługuje
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych mówi wprost, że prawo autorskie przysługuje twórcy utworu. Z kolei utwór, to przejaw działalności twórczej, która ma indywidualny charakter, i jest ustalona w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
W produkcji kopyta jachtu, w którym biorą udział trzy podmioty:
- zlecający projekt i produkcję kopyta,
- architekt, który przygotowuje projekt,
- oraz stocznia, która projekt urzeczywistnia,
to architekt jest uważany za twórcę, w rozumieniu prawa autorskiego. To jemu będzie przysługiwać prawo autorskie majątkowe i prawo autorskie osobiste.
Jeśli architekt (twórca) jest zatrudniony na umowę o pracę, wówczas na mocy ustawy, pracodawca nabędzie od pracownika autorskie prawa majątkowe w granicach, które wynikają z celu umowy o pracę.
Jeśli więc zlecający chce wykorzystać projekt kopyta, nie naruszając przy tym niczyich praw, powinien podpisać umowę, w której architekt przeniesie na niego całość autorskich praw majątkowych.
Postanowienia w umowie
Oznacza to, że w umowie o zaprojektowanie kopyta jachtu należy przede wszystkim zawrzeć postanowienie o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych oraz praw pokrewnych na zlecającego. Bezpiecznym momentem przeniesienia tych praw, będzie moment wydania projektu zlecającemu. Dodatkowo warto uwzględnić zapis o tym, że twórca upoważnia zlecającego do wykonywania jego autorskich praw osobistych, a on sam zobowiązuje się do ich niewykonywania.
Przy tak skonstruowanej umowie, zlecający ograniczy ryzyko konfliktu z twórcą projektu kopyta oraz będzie mógł swobodnie rozporządzać projektem, dzięki któremu przy pomocy stoczni zbuduje kopyto jachtu, a finalnie gotową jednostkę.
asystent prawny
Student na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Interesuje się prawem cywilnym, w szczególności prawem własności intelektualnej. Czytaj więcej
Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?
Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.
Pozostałe publikacje

Wojna celna USA – druga fala ceł
Publikacje / 17 kwietnia 2025 / Jachting

Zmiana w PKD po osiemnastu latach
Publikacje / 10 kwietnia 2025 / Gospodarka morska

Jak zabezpieczyć transakcję zakupu jachtu?
Publikacje / 3 kwietnia 2025 / Jachting

Umowy o roboty budowlane w projektach offshore cz. I
Publikacje / 27 marca 2025 / Offshore Wind