Kongres Polskie Porty 2030 – współpraca na rzecz przyszłości polskich portów
Wydarzenia /
25 czerwca 2025 /
Gospodarka morska
Kongres Polskie Porty 2030, który odbył się 24 i 25 czerwca 2025 roku w Sopocie, zgromadził liderów sektora morskiego, ekspertów oraz przedstawicieli instytucji odpowiedzialnych za rozwój portów w Polsce. Wydarzenie było doskonałą okazją do rozmów o przyszłości portów, ich roli w polskiej gospodarce oraz o wyzwaniach, które stoją przed tymi ważnymi elementami transportu morskiego.
Porozumienie czterech portów morskich
Jednym z głównych wydarzeń Kongresu było podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy czterema największymi polskimi portami: Gdańskiem, Gdynią oraz zespołem portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ta współpraca ma na celu wspólne działanie na rzecz poprawy konkurencyjności, rozwoju infrastruktury oraz modernizacji portów. Choć porty te będą nadal rywalizować na rynku, porozumienie ma pomóc w lepszym wykorzystaniu dostępnych zasobów i w podniesieniu jakości usług oferowanych przez polskie porty.
Porozumienie to jest odpowiedzią na rosnącą konkurencję ze strony innych europejskich portów i wyzwań, jakie stawia przed nimi globalny rynek transportu morskiego. Dzięki wspólnym wysiłkom polskie porty będą mogły skuteczniej dbać o swoje interesy, a także lepiej współpracować z inwestorami i instytucjami krajowymi oraz międzynarodowymi.
Wyzwania związane z bezpieczeństwem
Kongres poruszył również kwestię bezpieczeństwa energetycznego, które w ostatnich latach nabrało szczególnego znaczenia. Porty odgrywają istotną rolę w zapewnieniu stabilności dostaw energii do kraju. Dzięki rozwiniętej infrastrukturze polskie porty są w stanie obsługiwać import surowców energetycznych, takich jak gaz czy ropa naftowa. W ostatnich latach stało się to niezwykle wbrażne, w kontekście uniezależnienia się od rosyjskich dostaw.
Co więcej, w kontekście zmian klimatycznych i polityki Unii Europejskiej, porty zaczynają inwestować w zieloną energię. Powstają nowe instalacje do ładowania statków energią z lądu, a także rozwija się infrastruktura do tankowania paliw alternatywnych, jak LNG czy wodór. Takie inwestycje mają na celu zmniejszenie emisji i poprawę efektywności energetycznej portów, a także ich integrację z globalnymi trendami w sektorze zrównoważonego rozwoju.
Kolejnym ważnym tematem poruszanym podczas Kongresu była cyfryzacja portów, która ma na celu poprawę efektywności operacyjnej i zwiększenie bezpieczeństwa. Współczesne porty muszą korzystać z nowoczesnych technologii, by sprostać wymaganiom rynku, który stawia na szybkość i jakość usług. Integracja polskich systemów z unijnymi rozwiązaniami, takimi jak systemy do elektronicznego zgłaszania informacji o statkach, ma na celu usprawnienie procedur i skrócenie czasu odpraw celnych, co jest istotne zarówno dla firm, jak i dla samych portów.
Porty planują także wykorzystanie sztucznej inteligencji do wykrywania prób oszustw celnych oraz optymalizacji procesów, co ma na celu poprawę płynności całego systemu logistycznego.
Inwestycje w infrastrukturę portową
W trakcie Kongresu mówiono także o konieczności dalszego rozwoju infrastruktury portowej w Polsce. Porty muszą inwestować w nowoczesne terminale, a także w rozwój połączeń transportowych, zarówno drogowych, jak i kolejowych. W planach jest także rozbudowa infrastruktury cyfrowej, która umożliwi sprawniejsze zarządzanie ruchem morskim i logistyką towarów.
Ważnym elementem rozwoju portów jest także współpraca z inwestorami. Jej przykładem jest umowa rezerwacyjna, którą Ocean Winds, deweloper morskiej farmy wiatrowej BC-Wind na polskim Bałtyku podpisał na wykorzystanie terminala T5 w gdańskim Baltic Hubie. Sygnatariuszem porozumienia była spółka Baltica 2, dzierżawca powstającego obiektu, co podkreśla rosnącą rolę portów w rozwoju sektora offshore i energii odnawialnej w Polsce.
Polska na tle globalnym
Porozumienie o współpracy między polskimi portami to także sygnał dla zagranicznych partnerów, że Polska stawia na rozwój sektora morskiego i chce odgrywać coraz ważniejszą rolę w transporcie morskim w Europie i na świecie. Silne porty to fundament gospodarki, a ich rozwój jest niezbędny do utrzymania konkurencyjności Polski na rynku międzynarodowym.
Wspólne działania w zakresie inwestycji, rozwoju infrastruktury, zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji to krok w stronę silniejszej pozycji Polski w globalnym systemie logistycznym. Dzięki takim inicjatywom porty w Polsce mogą stać się ważnymi ogniwami w międzynarodowym łańcuchu dostaw, a ich rozwój przyniesie korzyści nie tylko dla sektora transportu morskiego, ale także dla całej gospodarki krajowej.
Podsumowanie
Kongres Polskie Porty 2030 pokazał, jak ważne jest, aby polskie porty współpracowały ze sobą, rozwijały swoją infrastrukturę, inwestowały w nowe technologie i stawiały na zrównoważony rozwój. Dzięki takim inicjatywom porty w Polsce mają szansę na dalszy rozwój, a także na wzmocnienie swojej roli w globalnym łańcuchu dostaw. Wspólne działania oraz inwestycje w przyszłość sektora morskiego w Polsce to gwarancja jego silnej pozycji w nadchodzących latach.
Dzięki uczestnictwu w Kongresie nawiązaliśmy wiele ciekawych i inspirujących rozmów z przedstawicielami branży. Mieliśmy szansę poznać ich problemy, zarówno te prawne, jak i okołoprawne, oraz jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby sektora. Te rozmowy pozwoliły nam poszerzyć wiedzę i lepiej dostosować nasze podejście do wyzwań, przed którymi stoi polska gospodarka morska.
Kancelarię reprezentowali Patryk Zbroja i Stanisław Kaup.
]
Potrzebujesz
wsparcia
w tym temacie?
Skorzystaj z naszego doświadczenia.
Skontaktuj się z nami.
Pozostałe publikacje

Konferencja PSEW 2025 w Świnoujściu – czyli polski offshore wind w budowie
Wydarzenia / 10 czerwca 2025 / Offshore Wind

V Konferencja Zarządzanie Roszczeniami w Budownictwie – okiem prelegentki
Wydarzenia / 20 maja 2025 / Gospodarka morska

PIMEW Offshore Wind Energy Cup – okiem zdobywców pucharu
Wydarzenia / 20 maja 2025 / Offshore Wind